تکنولوژی سیلور لایت مایکروسافت

¦

برای مدت زیادی انیمیشن های فلش که جایگزین Gif Animator شده بود، بازار انیمیشن های کامپیوتری را در اختیار داشت و بدون هیچگونه رقیبی یکه تاز بازار بود. استفاده ی مایکروسافت از فایل های فلش در وبسایت های رسمیش، این نوید را به Adobe می داد که مایکروسافت تصمیمی برای ورود به این بازار ندارد. اما چندی پیش بود که مایکروسافت تکنولوژی سیلورلایت خود را عرضه کرد و به رقابت با کمپانی Adobe وارد شد.

در راهنمای این سرویس در MSDN مایکروسافت اینگونه آمده: «سیلورلایت یک افزونه بین مرورگری، با قابلیت استفاده در پلاتفروم های مختلف، برای ارائه نسل جدیدی از مدیا بر پایه تکنولوژی dot Net، و برنامه های تحت وب است.»
از نمونه های بارز که از این تکنولوژی استفاده کرده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-موتور جستجوی tafiti که درواقع همان نتایج موتور جستجوی Live را برمیگرداند، اما از گرافیک بالایی برخوردار است.
- صفحه جدید دانلود مایکروسافت.
-تلویزیون اینترنتی Media Preview

اگر در اینترنت جستجو کنید، نمونه های بیشتری را خواهید یافت. لازم به ذکر است که برای مشاهده ی صفحات وب با این تکنولوژی، باید افزونه سیلورلایت را بر روی مرورگر خود نصب کنید.
همانطور که انتظار می رفت، شرکت ادوبی متوجه خطر سيلورلايت شده است.شركت ادوبی اعلام كرده است كه در نسخه جديد فلش پلير خود (با اسم رمز Moviestar) قرار است از فرمتهای وضوح بالا برای صوت و تصوير پشتيباني كند: H.264 video - ACC audio كه هر دو در فرمتهای HD - Blue Ray مورد استفاده و پشتيباني هستند.همچنين ادوبی اطلاع داده كه مي‌خواهد Adobe Media Player را ارائه كند.

در نسخه جديد فلش پلير پشتيباني از 480p, 720p and 1080p ديده مي‌شود.همچنين علاوه بر FLV از ساير فرمتها نيز حمايت مي‌شوند:MP4, M4V, M4A, MOV, Mp4v, 3gp, 3g2 . به نظر مي‌رسد ادوبی حاضر نيست به اين سادگی بازار خود را تقديم مايكروسافت كند.هم‌اكنون ضريب نفوذ فلش در اينترنت 98.7% است.همچنين در flash CS3 از فايلهای AIR حمايت خواهد كرد.

0 comments: