مقایسه آفیس آنلاین گوگل و مایکروسافت

¦

مایکروسافت اعلام کرد که نرم‌افزار آفیس آنلاین خود را به صورت عمومی در دسترس کابران قرار داده است. تا کنون مطالب زیادی در خبرنامه در ارتباط با سرویس اسناد گوگل موسوم به Docs منتشر شده است. در این مطلب مقایسه ای بین این دو سرویس صورت گرفته است:

فضای ذخیره‌سازی: مایکروسافت به کاربران ۵۰۰مگابایت فضا به همراه امکان ذخیره‌سازی ۱۰۰۰سند آفیس رو ارائه می دهد. اما گوگل که تا به حال فضایی رو به این شکل معرفی و اعلام نکرده است، البته در بخش اطلاعات اسناد گوگل اینطور نوشته شده است: «هر کاربر میتواند تا ۵۰۰۰سند و ۵۰۰۰تصویر را ذخیره کند.» و چیزی به صورت حجم برحسب مگابایت ذکر نشده است.

پشتیبانی از فرمت‌ها: اسناد گوگل از فرمت‌های HTML, .txt, .doc .rtf, .odt, .xls, .csv, .ods, .tsv, .tsb, .ppt و .pps پشتیبانی می کند. اما مزیت سرویس مایکروسافت این است که شما محدودیتی در نوع فرمت فایل آپلودی ندارید، یعنی اینکه از فرمت‌های آفیس گرفته تا فرمت PDF و کلا هر نوع فرمتی رو میتوانید در این سرویس ذخیره کنید. البته لیستی از فرمت‌هایی که در ویندوز استفاده میشه رو ظاهراً نمی توان آپلود کرد.

حجم(اندازه) فایل‌ها: گوگل اجازه آپلود ۵۰۰کیلوبایت برای هر سند به همراه ۲مگابایت برای تصاویر ضمیمه، ۱۰مگابایت برای هر پرزنتیشن، ۱۰۰۰خط برای هر صفحه گسترده و ۴۰صفحه را می دهد. در این بخش آفیس آنلاین مایکروسافت اجازه کار تا سقف ۲۵مگابایت رو بدون محدودیت می دهد.

اشتراک‌گذاری: سرویس اسناد گوگل به شما امکان اشتراک‌گذاری اسناد با دیگران می دهد. شما میتوانید دیگران رو به دوصورت بیننده(Viewers) و یا همکار (Collaborators) به دیدن و یا ویرایش اسناد دعوت کنید. آفیس آنلاین مایکروسافت هم امکان اشتراک‌گذاری به صورت بیننده(viewers) یا ویرایش‌کننده(editors) را می دهد همچنین می توانید پیغامی رو هم به بازدیدکنندگان نمایش بدهید!

همکاری(Collaboration): همکاری یا Collaboration امکانی در سرویس اسناد گوگل است که به کاربران اجازه کار بر روی یک سند رو به صورت Real-Time می دهد. این امکان قابلیت کار ۱۰ نفر رو به صورت همزمان بر روی یک سند میدهد. آفیس مایکروسافت اما، اجازه کار به صورت Real-Time را نمی‌دهد ولی در عوض، وقتی یک کاربر درحال ویرایش سند است، کاربر دیگر سند را در وضعیت checked out خواهد دید!

قابلیت Versioning: هر دو سرویس، از نسخه‌های قدیمی‌تر اسناد پشتیبانی می کنند، پس از این لحاظ با مشکلی مواجه نخواهید شد.

آپلود چندگانه: گوگل امکان آپلود تک-تک فایل‌ها را به شما می دهد، اما اخیرا با نرم‌افزار Document List Uploader می توانید، چندین فایل رو به صورت هم‌زمان هم آپلود کنید. ابزار DocSyncer هم به صورت اتوماتیک اسناد شما رو از روی PC به روی فضای اسنادگوگل‌ آپلود میکند. آفس آنلاین مایکروسافت هم به شما امکان آپلود چندگانه را می دهد، اما اگر فقط از IE استفاده میکنید، این امکان برای شما فعال خواهد بود!

آدرس مستقیم: هر دوی این سرویس‌ها به شما یک آدرس مستقیم برای به اشتراک‌گذاری اسنادتان خواهند داد.

ویژگی Folders: گوگل امکان ایجاد پوشه و زیرپوشه رو به تعداد دلخواه می دهد، آفیس مایکروسافت هم امکان ایجاد پوشه را می دهد ولی نمی‌توانید زیرپوشه ایجاد کنید!

Saving/Exporting: به وسیله هر دو سرویس می توانید اسناد را در فرمت‌های Microsoft Office, Open Office, HTML, txt و همچنین PDF ذخیره کنید.

دسترسی از طریق موبایل: اسناد گوگل از طریق موبایل قابل دسترسی است، ولی امکان ویرایش اسناد را نخواهید داشت. متاسفانه آفیس مایکروسافت قابلیت دسترسی از طریق موبایل را ندارد!


منبع: مگا آی تی

0 comments: