خرید یاهو توسط مایکروسافت

¦

سال پیش شایعه ای مبنی بر خرید یاهو توسط مایکروسافت بر سر زبان ها افتاد. شاید مهمترین خبر این هفته دنیای اینترنت قوت گرفتن مجدد این شایعه باشد. اما اینبار کمی بیشتر به واقعیت نزدیک است. چرا که مایکروسافت پیشنهاد رسمی خود را به یاهو داده است.

شاید یکی از مهمترین جنبه های این پیشنهاد قیمت آن باشد. مایکروسافت پیشنهاد31 دلار در ازای هر سهم یعنی در کل مبلغ 44.2 ملیارد دلار را داده است. در حالی که ارزش هر سهم یاهو در روز پنجشنبه 19.18 دلار بوده. این بدان معنی است که پیشنهاد مایکروسافت 62% بیشتر از ارزش واقعی است. البته هنوز این قیمت از میانگین قیمت سهام یاهو طی یک سال - 34.04$- کمتر است.
چرا مایکروسافت یاهو را با این قیمت می خرد؟
در سالهای اخیر مایکروسافت و یاهو هزینه های زیادی را بر روی بازاریابی اینترنتی - که بیشتر از طریق تبلیغات بر روی نتایج جستجو بوده - کرده اند. اما طفل تازه متولد شده ای بنام گوگل دل ها را ربوده و شیرینی آن باعث شده تا دیگر کسی به این دو جوان توجهی نکند! بر طبق آمار های امروز، پیش بینی می شود که حدود 62% جستجوی اینترنتی متعلق به گوگل باشد، مایکروسافت و یاهو روی هم رفته 16%،الباقی هم مربوط به سایر جستجوگرها.
درصورتی که این خرید و فروش انجام شود، مایکروسافت اختلاف خود را با گوگل کم می کند، شاید بتوان گفت این دلیل خوبی برای این پیشنهاد از طرف مایکروسافت باشد. اما به غیر از این مورد، مایکروسافت اعتقاد دارد با این یکی شدن، سالانه می شود تا یک میلیارد دلار در هزینه کار های موازی صرفه جویی کرد.
چرا یاهو فروخته شود؟
یاهو در سال های اخیر فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است. شاید افت آن در این دو سال خیلی محسوس بوده تا جایی که بعلت اعتراض های مکرر سرمایه گذاران یاهو، مدیر آن در تابستان عوض شد. جری یانگ -مدیر جدید- در ماه های اخیر تلاش های بسیاری برای متقاعد کردن این سهامداران نا راضی کرده است. حتی دو هفته ی پیش در راستای کاهش هزینه ها طرح اخراج 1000 کارمند را داده بود. اما این ترفند ها هنوز هم نتوانسته است آنها را راضی کند.
پیش بینی ارزش سهام قبل و بعد از ادغام در این نمودار نمایش داده شده است. (برگرفته از تکنورانچ)
یاهو هنوز پاسخی به مایکروسافت نداده است و فقط اعلام کرده که پیشنهاد را دریافت کرده و آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.
اگر این معامله انجام شود، نه تنها می تواند نقطه عطفی در تاریخ اینترنت باشد، بلکه می تواند نقطه عطفی در تاریخ معاملات جهانی باشد.

می توانید آخرین اخبار را از اینجا دنبال کنید.
مشکلات این ادغام را به قلم نویسنده گاردین در اینجا ببینید. [انگلیسی] ترجمه فارسی را از وبلاگ یک فتحی بخوانید.

____________________
جدید: روز یکشنبه گوگل از رگالاتورهای ایالات متحده خواسته تا این پیشنهاد را وتو کنند، چرا که مخالف تجارت آزاد است. گوگل ادعا کرده که این کار فراتر از یک خرید و فروش ساده است و با پایه ترین قانون اینترنت «آزادی و نوآوری» در تضاد است.
("This is about more than simply a financial transaction, one company taking over another. It's about preserving the underlying principles of the Internet: openness and innovation,")
ولی وکیل مایکروسافت اعلام کرده که این ادغام می تواند یک بازار تجارتی سالم را برای گوگل ایجاد کند.

0 comments: